Back

Submit offer Kompetenceudvikling og strategisk rådgivning indenfor kontraktmarkedet, prissætning og nye forretningsmodeller i designbranchen

Kompetenceudvikling og strategisk rådgivning indenfor kontraktmarkedet, prissætning og nye forretningsmodeller i designbranchen

Formål:

Formålet med opgaven er at styrke designvirksomheders kompetencer inden for kontraktmarkedet, herunder samarbejde med private og offentlige B2B-partnere, samt pris modeller der matcher fremtidens globale marked.

Designbranchen rummer et stigende potentiale i kontraktmarkedet, både i form af indretnings- og møbelløsninger, tekstildesign, produktudvikling og branding i erhvervs- og institutionskontekster.

Markedet stiller høje krav til kvalitet, dokumentation, prissætning, leveringssikkerhed og samarbejdsevne, og mange designvirksomheder oplever, at de mangler konkrete kompetencer til at navigere professionelt i dette felt.

Dette forløb skal give deltagerne forståelse for:

  • Hvordan kontraktmarkedet fungerer i praksis
  • Hvordan man opbygger og plejer B2B-relationer
  • Hvordan designkompetencer kan oversættes til kommerciel værdi i erhvervssamarbejder
  • Hvordan man positionerer sin virksomhed strategisk i forhold til offentlige og private kunder
  • Virksomheder og designere skal i stigende grad kunne navigere i komplekse udbudsprocesser, kvalitetskrav,leveranceaftaler og CSR/ESG-standarder, som præger B2B-markedet.

Forløbet skal derfor give indsigt, værktøjer og netværk, så designere og brands kan udnytte kontraktmarkedets potentiale – både nationalt og internationalt.

Om opgaven

Der ønskes et kompetenceudviklingsforløb med både oplæg, praksisorienterede øvelser samt individuel sparring. 

Forløbet skal dække følgende hovedområder:

  • Introduktion til kontraktmarkedet
  • Overblik over kontraktmarkedet i design- og interiørbranchen
  • Centrale aktører, brancher og beslutningsveje
  • Bæredygtighed, cirkulære krav og certificeringer som konkurrenceparameter
  • B2B-salg og samarbejde
  • Hvordan man etablerer og udvikler relationer til professionelle kunder
  • Forståelse af beslutningsprocesser i virksomheder og offentlige institutioner
  • Kommunikation, forhandling og værdiskabelse                                                                                                                                          
  • Kvalitetskrav kontrakter og dokumentation
  • Typiske krav i offentlige og private samarbejder
  • Gennemgang af kontraktforhold, aftalegrundlag og risici
  • Eksempler på best practice fra danske og internationale cases                                                                                                            
  • Strategier for succesfulde samarbejder
  • Samarbejdsmodeller mellem designere og virksomheder
  • Casebaserede eksempler fra danske og internationale aktører
  • Kontraktforståelse og juridiske hensyn

Vi regner ikke med at én leverandør har kompetencer inden for alle ovenstående emner. Vi forventer derfor at leverandøren finder og entrerer med relevante oplægsholdere som for eksempel The Danish Trade Council, ekstern Konsulent/Leverandør, brancheøkonomer, rådgivere i prissætning, cases med dokumenteret B2B-erfaring, designbrands med abonnements- / leasingmodeller, branchejurist med indsigt i kontrakt- og udbudsforhold m.fl.

Format:

  • 2-4 fysiske workshopdage + online opfølgning
  • Deltagere: Designere, brands og virksomheder med interesse for B2B-salg og prissætning

Leverandøren skal udover udvikling og gennemførsel af kompetenceforløbet også stå for følgende opgaver:

  • Udvikling af komunikationsmateriale om forløbet, samt skabe kontkat til relevant netværk
  • Koordinering af workshop, venue og forplejning
  • Koordinering med eksterne oplægsholdere under opgaven
  • Kommunikation til deltagende startups under opgaveperioden

Tilbud

Et skriftligt tilbud bør indeholde:

  • Dato for tilbudsafgivelse
  • Kort præsentation af oplægsholder(e) eller konsulent(er)
  • Beskrivelse af metode og forslag til tilrettelæggelse af forløbet
  • Tidsramme, pris og eventuelle betingelser
  • Evt. mulighed for kombination af oplæg, workshops og rådgivning

Budgetramme

Op til 400.000 DKK ekskl. moms (afhængig af omfang og antal oplægsholdere). I budgetrammen er indeholdt indkøb af oplægsholdere.

Opstart så hurtigt som muligt i 2026. Opgaven skal være afsluttet senest november 2026.

Show/hide description

Tenderer

Tenderer's contact person

 

Offer

Clear

Tender

Tender no.
002035
Budget ex. VAT
400.000,00
Offer deadline
20-01-2026 23.53

Advertiser

Den Erhvervsdrivende Fond Lifestyle & Design Cluster
Birk Centerpark 38
7400 Herning
 
96166200
info@ldcluster.com

Contact person

Birgitte Markussen

Projektleder
Den Erhvervsdrivende Fond Lifestyle & Design Cluster

22767990